Kerstboom versieren,
17 december 14.00 uur
|
We gaan op zaterdag 17 december een kerstboom versieren bij het fietspad
over de tunnel van de Soestdijkse weg. We beginnen om 14.00 en er is koek en
warme drank. Neem zo mogelijk eigen versiering mee om in de boom te hangen.
Dan hebben we de komende weken weer een feestelijk verlichte entree in de
wijk [7 december 2016]. De boom stond er fraai versierd en verlicht bij, tot
Driekoningen. Een mooi welkom in de wijk. |
|
|
Sint Maarten
|
Op vrijdag 11 november is het weer zover dat de kinderen met een lampion
langs de huizen gaan om voor een liedje wat lekkers te krijgen. Zet zelf een
licht voor het huis om te laten zien dat kinderen welkom zijn. We staan met
de wijkvereniging van 18.00 - 19.30 op de hoek Middellaan - Koppellaan, met
vuurkorven, warme chocolademelk en glühwein, en snoep voor de kinderen [7
november 2016]. Het werd weer een groot feest, met veel kinderen (die ook
vriendjes en vriendinnetjes meenamen omdat het bij ons zo gezellig is).
|
|
|
Aanleg rotonde Leijenseweg
|
In september is er begonnen met de aanleg van de rotonde in de
Leijenseweg - Tweede Brandenburgerweg. In november zal hij gereed zijn. Aan
onze zijde komt een twee-richtingen fietspad te liggen, waardoor de
doorstroming vanuit de rotonde naar onze wijk veiliger zal worden (en
mogelijk ook wel drukker). Een paar maanden moeten we de overlast voor lief
nemen, en is de Spoorlaan afgesloten [21 oktober 2016]
Begin november was inderdaad alles klaar.
|
Komende koffieochtenden
|
De koffieochtenden zijn gepland 15 november, 14 december. Iedereen welkom om 10.00 uur! Wel van te
voren even aanmelden bij Heleen (0615073324) die dan ook vertelt op welk
adres de koffie klaar staat. |
Whatsapp Buurtpreventie
|
Zoals aangekondigd wordt deze week de flyer (met instructie) en het
aanmeldingsformulier voor de Whatsapp groep Buurtpreventie in de wijk worden
verspreid. De Whatsapp groep zal dan ook direct actief zijn. Het email adres
is app@wijkvogelzang.nl
en
contactpersoon is Maaico Maarsen, Spoorlaan 21. De gemeente en de politie
ondersteunen dit initiatief. Doe mee en meld je aan! [14 juni 2016]. |
Komende koffieochtenden
|
De koffieochtend zijn gepland op 14 september, 10
oktober, 15 november, 14 december. Iedereen welkom om 10.00 uur! Wel van te
voren even aanmelden bij Heleen (0615073324) die dan ook vertelt op welk
adres de koffie klaar staat.
|
Geslaagd wijkfeest
|
27 augustus was het weer tijd voor het wijkfeest. Met prachtig weer
verzamelden 120 wijkgenoten zich tussen 5 en 6 weer op het grasveld van de
Kruislaan om gezellig bij te praten. De kinderen hadden zich al weken op de
dag verheugd en konden los gaan op het springkussen. Na de openingsspeech
van de voorzitter kon geproefd worden van alle heerlijke gerechten die
meegenomen waren. Er was veel te genieten! "Zin in ijs" bracht
verrukkelijke ijsjes, en toen pas pakten de wolken zich samen en rolde de
donder. Om 9 uur was het opruimen geblazen en met de eerste regen was
eigenlijk alles al weg. Kijk op
onze fotosite voor de foto's van deze prachtige namiddag en
avond. [28 augustus] |
|
|
Running Dinner zaterdag 4 juni
|
Op zaterdag 4 juni wordt er weer een
Running Dinner georganiseerd voor wijkbewoners. Na een borrel wordt elke
gang in een ander huis met andere disgenoten gegeten. Zo ontmoet iedereen
weer veel medebewoners. Ieder maakt natuurlijk ook een gang zelf. Na afloop
is er weer gemeenschappelijk koffie. Doe mee aan dit gezellige evenement:
opgeven voor 15 mei. [26 april 2016]
Er zijn meer dan 40 deelnemers, dus dat wordt weer gezellig [31 mei 2016] En
dat werd het! Met mooi zonnig weer (en een buitje) werd er veelal buiten
heerlijk gegeten. Er werd kennis gemaakt en verhalen verteld. De tijd vloog
om en het was haasten naar het volgende huis. De eindborrel duurde tot in de
kleine uurtjes. De foto's bij de start staan op onze
fotosite. Bedankt voor de
organisatie, Annette en Olga! [8 juni 2016] |
Onderhoud van Natuurpad Vogelzang
zaterdag 28 mei
|
De mooie groenstrook langs het spoor vraagt wel onderhoud. Daar wordt op
zaterdag 28 mei vanaf 11 uur aan gewerkt. Opruimen, vormsnoei en het pad
verbeteren. Kom ook meehelpen, er zal koffie/thee met koek zijn. [26 april
2016]
Het pad is met een shovel overal op 1 m gebracht, waarna de westingang is
verbreed zodat het gemakkelijk en uitnodigend wordt om daar het pad in te
gaan. We werden gespot door een medewerker van OogopDeBilt, die er een mooie
rapportage van maakte. [31 mei 2016] |
|
|
Omwonenden bezoeken
"De Prins"
|
Op 16 april zijn de naaste omwonenden van "De Prins" op bezoek geweest. Na
uitleg over het gebruik van het pand, en uitwisselingen van contactgegevens
in geval van overlast, werd het huis en de tuin bekeken. Het was een
geslaagde middag. [26 april 2016] |
Paaseieren zoeken
|
Tweede paasdag (maandag 28 maart) om 11 uur is het weer
paaseieren zoeken voor de kinderen in de wijk. De paaskraam staat op het
grasveld van de Kruislaan en de Prins Hendriklaan. Voor elke gevonden ei is
daar een chocolade ei te halen. En natuurlijk limonade voor de kinderen en
koffie en thee voor ieder ander. Kom zoeken! [22 maart 2016]. Om 11 uur
stroomden de kinderen toe, en het was gelukkig ook droog, zodat de eieren
snel werden gevonden. Waarna er gesnoept kon worden. De ouders keken toe bij
een kop koffie of thee. [26 april 2016]
|
Kort verslag ALV
|
Zo'n 50 leden kwam naar de algemene ledenvergadering.
De secretariële en financiële verslagen 2015 en de begroting 2016 werden
goedgekeurd (met dank aan de kascommissie John van Zijl en Frank van Dijk;
de laatste wordt opgevolgd door Marieke Spijkstra). Reina Everaars werd onder
dankzegging gedechargeerd als bestuurslid, met Bert Roke als opvolger. In
2016 zullen de bestaande activiteiten worden voortgezet, waaronder het
running dinner in juni en de maandelijkse koffieochtenden voor ouderen.
Daarna werd gesproken over "De Prins". Lijn5 kan geen adempauze voor nader
overleg over de voorgenomen plaatsing van crisisjongeren realiseren. Daarom
zal door omwonenden nu een verzoek tot handhaving van het bestemmingsplan bij
de gemeente worden ingediend. Daarnaast zal gelukkig ook het overleg met
Lijn5 voortgang vinden. Binnen enkele weken zal Lijn5 de naaste omwonenden
uitnodigen voor een nadere kennismaking, toelichting op de
beleidsveranderingen, en een communicatieplan presenteren. Over het beleid
zal binnen enkele maanden een uitgebreidere onderbouwing worden
gepresenteerd aan belangstellenden. Er werd uitgelegd welke overlast voor
omwonenden de laatste 15 jaar (met ups en downs) hadden ervaren.
Verschillende standpunten passeerden de revue, waarbij belangrijk was dat de
bestaande en komende situatie van alle kanten werd belicht.
De resultaten van de enquete over spoorhinder werden gepresenteerd. Zo'n 20
huizen meldden scheuren in muren en stucwerk die werden toegeschreven aan
trillingen van het spoor. Diverse technische oorzaken werden genoemd. Via de
gemeente zal worden geprobeerd een gesprek hierover met ProRail te
arrangeren.
Daarna was het de beurt aan de wijkagenten Floris Moons en Laura van
de Kraats. Ze legden uit hoe de politie te werk gaat om de veiligheid in
onze wijk (die helaas nu bekend staat als hotspot van inbraakactiviteiten)
te versterken. Zie voor details en links hun
presentatie. De wijkvereniging zal de komende weken werken
aan een wijk-app via welke snel berichten verspreid kunnen worden (na een
112 melding).
De voorzitter dankte hen, en ook alle aanwezigen voor hun aanwezigheid en
goede bijdragen aan de discussie, waarna een drankje volgde. [22 maart 2016] |
Resultaten Spoorenquête
|
Op basis van 48 enquêteformulieren is een korte
rapportage gemaakt over de geluid- en trilinghinder van het
spoor. In 19 gevallen werd schade gemeld aan muren en stucwerk. Het rapport
wordt ook aan de gemeente gestuurd met het verzoek een gesprek met ProRail
te arrangeren. [8 maart 2016] In oktober 2017 is door ProRail een wissel
verwijderd waardoor de overlast is verdwenen. |
Algemene Ledenvergadering
|
Op maandagavond 14 maart is om 20.00 uur onze
algemene ledenvergadering in het zaaltje naast de Zuiderkapel aan de
Boslaan. We nodigen iedereen graag uit om daar aanwezig te zijn. Naast de
jaarlijkse verantwoording hebben we dit keer wijkagent Floris Moons
uitgenodigd om te vertellen over veiligheid. Zeker met de recente zorg om
inbraken is dat een actueel thema. Ook zullen we de mogelijkheid van een
wijk-app bespreken. Daarnaast zal aandacht gegeven worden aan de
ontwikkelingen rond 'De Prins', zie onder, en aan de enquête
over spoorhinder.
Hier is het
verslag van de ALV 2015. [8 maart 2016]
Nieuwe bestuursleden
Reina Everaars gaat het bestuur verlaten en met het oog
op bestuurscontinuïteit in de toekomst zoeken we dit jaar twee nieuwe
bestuursleden. Wilt u meehelpen om onze mooie wijk zo te houden en
aktiviteiten te organiseren voor jong en oud, neem dan contact op met een
bestuurslid. [29 februari 2016]
|
|
|
Ontwikkelingen
De Prins
|
Donderdag 3 maart hebben wethouder Anne Brommersma,
omwonenden van De Prins, Lijn5 en de wijkvereniging opnieuw gesproken over
de ontwikkelingen m.b.t. De Prins. Het was een van alle kanten duidelijk
gesprek dat in goede sfeer werd gevoerd. Lijn5 toonde begrip voor de
klachten van de omwonenden maar wil haar beleid niet aanpassen, mede vanwege
de contracten die Lijn5 met gemeenten heeft gesloten over crisisopvang. De
omwonenden gaven aan een verzoek om handhaving van het bestemmingsplan niet
uit de weg gaan als de crisisopvang in De Prins doorgang vindt.
Om die impasse te doorbreken kwam de wethouder met het voorstel om een
adempauze in te lassen: Lijn5 wacht twee tot drie maanden met het plaatsen
van crisisjongeren, terwijl in die tijd een onafhankelijke deskundige wordt
gevraagd zich een oordeel te vormen over het plaatsingsbeleid van Lijn5, de
consequenties van het nieuwe beleid voor de omwonenden en de wijk, en de
maatregelen die (kunnen) worden genomen om (het risico op) overlast
acceptabel te houden. Ook zullen in deze periode afspraken over communicatie
tussen De Prins en de wijk worden gemaakt. Alle aanwezigen konden zich
hierin vinden. Het voorstel is ter (financiële) goedkeuring aan het bestuur
van Lijn5 en de gemeente voorgelegd.
Een vervolgafspraak is gepland voor maandag 14 maart. 's Avonds zal
daarover, heet van de naald, op onze ledenvergadering worden gerapporteerd.
[8 maart 2016] |
De Prins
|
In onze wijk is aan de Prins Hendriklaan 91 het pand
‘De Prins’ gevestigd. Dit pand is al vele jaren een begeleid wonen locatie
voor maximaal 10 jongeren en jongvolwassenen. Tot nu toe woonden hier
jongeren in de laatste fase op weg naar zelfstandigheid. Een aantal
omwonenden heeft de afgelopen jaren met regelmaat overlast ervaren van de
bewoners van ‘De Prins’.
Lijn5, de jeugdzorgorganisatie waar ‘De Prins’ onder valt, heeft recent
besloten tot een beleidswijziging. In verband met het opheffen van de
locatie van Lijn5 in Maartensdijk, zullen in De Prins per 1 maart a.s.
jongeren worden geplaatst die vanwege complex probleemgedrag intensievere
begeleiding nodig hebben. Wij vrezen dat het pand daar, mede gezien de
locatie, niet geschikt voor is.
Op 23 februari jl. heeft op initiatief vanuit de wijk
een gesprek plaats gehad met wethouder Anne Brommersma en een
vertegenwoordiging van Lijn5. Hierbij waren vanuit onze wijk aanwezig: de
naaste buren Wijnand Mebius, Christoph Buter, Frits Rebel en voor de
wijkvereniging Heleen André de la Porte. Dit gesprek heeft onze zorgen niet
kunnen wegnemen. Het bestuur van de wijkvereniging is van mening dat de kans
op overlast in de wijk door deze wijziging aanzienlijk toeneemt. Bovendien
is het leveren van dergelijke begeleiding en zorg vanuit ‘De Prins’ in
strijd met het gemeentelijke bestemmingsplan.
Wij hebben het bestuur van Lijn5 schriftelijk verzocht
om de voorgestelde beleidswijziging niet door te voeren (brief
bijgaand). Op 3 maart a.s. vindt een vervolggesprek met de
wethouder en Lijn5 plaats. We zullen op deze website verslag doen van de
ontwikkelingen. [29 februari 2016]
|
Spoortunnel Leijenseweg
|
Hier is een
nieuwsflits van de gemeente en ProRail over de aanleg van
de nieuwe tunnel. [29 februari 2016] |
2016
|
We wensen iedereen een gelukkig nieuwjaar met veel
woonplezier in de wijk. De volgende aktiviteit is de algemene
ledenvergadering die we in maart zullen organiseren.
Er zullen vacatures zijn in het bestuur. Wie de wijkvereniging een warm hart
toedraagt en er voor voelt om in het bestuur mee te helpen: neem eens
contact op met een bestuurslid (zie linksonder) om er over te praten! [3
januari 2016] |