1999
Bewonerscommissie
Middellaan
|
Roel de Jong neemt het initiatief om tot een buurtcommissie/buurtcommittee
voor de Middellaan te komen, en meldt dat aan de gemeente. Die juicht dat
toe, maar suggereert ook een commissie voor een groter gebied. |
1997
Rioolproblemen
Spoorlaan
|
Marcel Flipse schrijft namens een groot aantal bewoners van de Spoorlaan een
brief aan de gemeente waarin hij attendeert op het slecht functioneren van
het gemeentelijk riool in de Spoorlaan. De gemeente vraagt het Amersfoortse
ingenieursbedrijf DHV om advies. |
1994
Verkeersintensiteit
gemeten
|
BBC (3 mei 1994). In het onderzoek naar de verkeersintensiteit op het
traject Hertenlaan-Tweede Brandenburgerweg zal ook de verkeerssituatie in de
Spoorlaan worden betrokken. De doelstelling van de uitvoering van de
maatregelen in het kader van het verkeersstructureringsplan zijn: (1)
Het weren van doorgaand verkeer op de route; het concentreren van het
gemotoriseerde verkeer op structuur_ en wijkontsluitingswegen; (2) het voorkomen
van sluipverkeer op de wijkontsluitingswegen.
Het onderzoek zal crica f 35.000 gaan kosten. De gehele raad was verheugd
over het opnemen van de Spoorlaan in het project en ging in de vergadering
van donderdag 28 april 1994 akkoord met het beschikbaarstellen van het krediet. |
1993
Sluipverkeer beu
|
BBC (14 mei 1993). Bewoners Spoorlaan zijn het sluipverkeer voor hun deuren
beu.
Het vooruitzicht van twee extra stoplichten op de Soestdijkseweg is voor de
meeste automobilisten genoeg reden al bij ter hoogte van de Bilste
Spoorlaan, letterlijk, de wijk te nemen. "En dat zijn we als bewoners
behoorlijk beu", gaf bewoner Van der Mark de politiek gisteravond te
verstaan.
Het gaat de hele dag door en er wordt bovendien veel te hard gereden,
klaagde de bewoner van de Spoorlaan. De overlast wordt volgens hem overigens
niet alleen veroorzaakt door het verkeer van over het spoor. Bewoners van De
Leijen die in winkelcentrum De Kwinkelier boodschappen doen - 'En dat zijn
er nogal wat' - gaan ook over de Spoorlaan. Het probleem op de Spoorlaan is
niet nieuw. In 1987 stelde het toenmalige gemeentebestuur
eenrichtingsverkeer in om het sluipverkeer te weren. De rust keerde weer in
de laan langs het spoor, totdat de Hoge Raad de beslissing van de gemeente
in 1991 vernietigde en er opnieuw van twee kanten de Spoorlaan kon worden
binnengereden. Van der Mark dringt aan op snelle maatregelen. Het doel is
drieledig, vindt hij: "De onoverzichtelijkheid bij het Emmaplein wordt
aangepakt, het sluipverkeer kan niet meer door naar de Hertenweg en de
Spoorlaanbewoners zijn weer tevreden bewoners". |
1991
Vernietiging
|
Op 8 maart 1991 wordt een besluit van de gemeente vernietigd door de Hoge
Raad en bij koninklijk besluit. Het gaat om de afsluiting voor uitgaand
autoverkeer van het stukje Spoorlaan tussen de Koppellaan en de Leijenseweg,
zoals dat op 16 januari 1987 door de gemeente is besloten, met de bedoeling
om sluipverkeer tegen te gaan. Hiertegen zijn ir. J.M. de Waard, H.J.
Nagtzaam en A.C. Hekker in beroep gegaan, met het argument dat dit de enige
veilige zuidelijke uitgang van de wijk is. En met succes. |