Huizen en bewoners van het Emmaplein westzijde
(uit adresboeken van De Bilt/Bilthoven; aanvullingen schuin, ┐en
┘ geven twee onder een kap aan).
Vanaf 1 juni 1933 wordt het deel van de Soestdijkseweg tussen de Spoorlaan
en de spoorlijn het Emmaplein genoemd.
|
Spoorlaan |
1 |
1917: gebouwd
1918: Soestdijkscheweg 93a, B. Altena, Melkhandelaar, In de Bonte Koe, G.J. Spierenburg
1920: Soestdijkseweg oudnr
93a, "In de Bonte Koe"/ 1922: Soestdijkseweg oudnr 137, B(reunis). Altena, hotelhouder, "De
Bonte Koe", T. 6583 (komt van Spoorlaan 1, hij zat er tot1924)
1927-1940: Soestdijkseweg oudnr 137, H(endrik). A(nthonius). Nuse Jr., hotelier,
Hotel "De Bonte Koe", 1934: Wijnhandel en Slijterij &
Lunchroom "de Bonte Koe" T. 26083 & (1930, nr 137b) R. Visser
& (1937) J. Wapstra & (1940) A. v.d. Berg. De
slijterij zat rechts in uitbreiding met nog steeds trapgevel. A. v.d.
Berg was caf'éhouder tot zeker in de jaren vijftig, maar de familie Nuse
bleef eigenaar.
1951-1981: Café-Rest. De Bonte Koe, tel. 2197
Chinees-Indisch Restaurant Fong Cheng
1A (aan de Spoorlaan)
Thaab Eetcafé
(in de vooormalige biljartkamer)
2013: gesloopt ten behoeve van de autotunnel onder het spoor,
vlak voor de opening van de tunnel
|
De hoek van de Soestdijkseweg en de Spoorlaan in
1918. Links melksalon In de Bonte Koe, kort na de bouw in 1917. Op het
bord voor de salon wordt overigens reclame gemaakt voor hotel Brands
waar alkoholische dranken werden geserveerd. In het pand was tot de
sloop in 2013 het Chinees restaurant Fong Cheng is gevestigd.
Foto 1918: De Bilt en Bilthoven in oude ansichten deel 1, p 75.
2006:
|
|
Fraaie foto van In de Bonte Koe uit 1923, met
geopend terras. Linksachter is Spoorlaan 1 te zien.
Zie ook de informatie over
De Bonte Koe bij de Historische Kring D'Oude School in De Bilt.
|
|
De VW Kever en de DKW laten zien dat we eind jaren vijftig zijn
aangeland. Nog steeds wel Café Restaurant De Bonte Koe.
Ansichtkaart eind jaren 50. Geen uitgever. Ook
groot beschikbaar.
De roze cadillacs waarmee bezoekers naar De Bonte Koe kwamen, hadden de
grote belangstelling van de jongens uit de wijk (PvS).
|
|
3 |
Gebouwd omstreeks 1930
1930, Soestdijkseweg oudnr 137a / 1934:
H. v. Emmerik, magazijn van levensmiddelen, Tel. 26538, Giro
210311
1937: _ _
1940-1951: E.F. van Driest, Maison Titia, Dames- en herenkapper
& (1951) Thierry v. Driest, Piano- en orgeller. staatsdipl.
M.O.
Rond de jaren zestig is de winkel bij die van 5-7 getrokken
1981: nr 3a, H. Westerhoudt
2011: gesloopt ten behoeve van de tunnelbouw |
5 |
Het pand 5-7 in
Neo-Hollandse Renaissancestijl werd in 1918 ontworpen en gebouwd door
Joh. B. Lambeek (woonde Spoorlaan 3) en betrokken door de familie
Dijkman. In 1922 werd er al verbouwd en kwam het rechter etalageraam er,
in 1926 volgde het linker etalageraam. De familie Dijkman bezat ook
Emmaplein 3. De winkel daar werd er in de jaren 60 bijgetrokken tot een
geheel.
1934: Mevr. Wed. M.M.
van Rest - van Mameren
1937: _ _
1940: Mej.A.E. Alders
1981: P. Jonker
2011: gesloopt ten behoeve van de tunnelbouw |
7 |
1920: Soestdijkseweg oudnr
93b / 1922-1930: Soestdijkseweg oudnr 139 / 1934: Fa. J.J. Dijkman,
electrotechnicus en loodgieter, T. 26110, G. 19560 &
(1934) A. Dijkman - van Raamsdonk & (1920)
H.P. Bakker.
Dijkman overleed in 1934.
1937-1940: Wed. J.J. Dijkman geb. A. v. Raamsdonk
1981: J.A. Dijkman & Nieberg's Speciaalzaak
b.v. in huishoudelijke artikelen en gereedschappen, en metaalwaren.
In dit jaar ook beëindiging van dit bedrijf, Jan Nieman vertrok naar de
Julianalaan (later Ponsius, en gesloopt). Er zat nog een brocante en
antiekwinkel, en als laatste Bloemenspoor.
De familie Dijkman woonde boven de winkel.
2011: gesloopt ten behoeve van de tunnelbouw |
7a |
1920: Soestdijkseweg oudnr
93c, P.H.Th. Gordijn
-1955: J.J. Zwaneveld & Zn., rijwiel- en motorh. Deze is overgenomen door fietsenmaker Cornelis van Weelden sr
uit Utrecht en later Cees
van Weelden jr.
1981: C. van Weelden, fietsen
Werkplaats en opslag achter de huizen. Op het terrein stonden ook
garageboxen van Garage Witte (later Nefkens). Toen die er in 1986 uit
ging werden de achterste boxen door Van Weelden overgenomen terwijl Ries
van Dijk de voorste ombouwde tot een blokhut voor Klein Oostenrijk, voor
ski- en snowboard onderhoud (en verkoop). De laatste nam eind jaren 80
de winkel op Emmaplein 9 erbij, toen Gasparjan daar vertrok.
2011: gesloopt ten behoeve van de tunnelbouw |
9 |
Eerder stond hier een huis
voor de stationschef, in 1902 bewoond door H. Strikkers, die toen
naar de nieuwe woning ten noorden van de spoorlijn verhuisde.
In 1905 werd het huis na brand afgebroken en kwam er een
hulppostkantoor, met W.C. van Rossum als 1e brievenbesteller die er ook
woonde. Na 1919 kwam het postkantoor aan de Julianalaan in gebruik en
Van Rossum werd daar kantoorbeambte.
1909-1920: Soestdijkseweg
oudnr 95, W.C. van Rossum, brievengaarder
1918: Soestdijkscheweg oudnr 97, Postkantoor, Telefoon-bureau (Publiek)
1922-1940: Soestdijkseweg oudnr 141/ 1934: C.J. van Zetten, opzichter
der spoorwegen
1981: A. Gasparjan
later Klein Oostenrijk Sport / Ski Service Shop
2011: gesloopt ten behoeve van de tunnelbouw
Ashot Gasparjan had al in 1952 een bontwinkel en atelier in Bilthoven.
Tussen 1967 en 1983 bood hij regelmatig belangeloos een bontjas aan als
prijs voor de puzzelactie van de Telegraaf. Hij had ook een winkel in de
Nobelstraat 9 te Utrecht.
Dagblad van het Noorden 26-11-1957. In 1959 was de
zaak opgelost en werden de meeste mantels teruggevonden.
De Telegraaf 1967, winnares van een mantel met Ashot Gasparjan; De
Telegraaf 1978 met te winnen mantel.
|
11 |
Gebouwd in 1864 door
Cornelis van Vulpen die er tot zijn dood in 1905 woonde (hotel van
Vulpen of hotel Dennenhoeve). Het huis werd in 1906 geveild en gekocht
door de Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij, en Gerrit Gramsma
werd pachter. (onduidelijk of het oorspronkelijk pand werd behouden of
gesloopt en herbouwd). In 1910 werd Willem Brands pachter (die tevens de
stationsrestauratie in Baarn pachtte en een woningbureau begon, samen
met zijn broer Felix Petrus Brandsma). Brands vertrok naar Nijmegen en
rond 1925 werd O.A. Lijsen uitbater. Het hotel hield de naam v/h Brands.
1909: Soestdijkseweg oudnr
101, G(errit). Gramsma
Utrechts Nieuwsblad 18-12-1905
1918: Soestdijkscheweg oudnr 85a, W.J.J. Brands, Makelaar, Woningbureau, Stijnoord, tel. 2.
1918, 1920: Soestdijkseweg oudnr 101, F.P. Brands, Hôtelhouder, "Dennenhoeve"
1922-1927: Soestdijkseweg oudnr 145, Kantoor der N.V. Brands'
Woningbureau, Hotel Brands, T. 6541 & (1927) K.
van der Wal, restaurateur, hotel v.h. Brands & (1927) O.A.
Lijsen, restaurateur, woningbureau
1929: Soestdijkseweg oudnr 145, Hotel-Café-Restaurant v.h. Brands,
T. 26002 & K. van der Wal, hotelhouder, T. 26002 &
O.A. Lijsen, woningbureau, T. 26002
1930: Soestdijkseweg oudnr 145 / 1934-1937: O.A. Lijsen, Hotel
v.h. Brands, Restaurateur, Tel. 26002
1940: L.M. v.d. Laar (bouwde in 1939 ook stationsrestauratie
op het perron)
1951: Hotel de Schouw, Stationsrest., Dir. J. Nijsen, tel. 2002,
daarna directeur L.C.J. Camfens van 1951 tot 1964 en vervolgens De
Hevelaar N.V.
1981: Rest. de Schouw & La Cheminée Rest.
Daarna scheiding in jongerencaf'é De Dobbelaar en
Restaurant Het Wijn- en Spijslokaal van Bilthoven.
2011 Veiling van de inboedel van Het Wijn- en Spijslokaal en in 2012 in
gebruik genomen door ProRail en aannemer Heymans als kantoor voor de
bouw van de autotunnel (2013) en voetgangers/fietstunnel (2015).
2015: gesloopt na afronding van de tunnelbouw
|
Heel mooie foto van het
station en hotel Brands uit 1908. Onder de kaart staat Hotel van Vulpen
omdat die hier al in 1864 een dubbele woning bouwde, dat deels als
gelag- en wachtkamer werd gebruikt. In 1906 kocht het Staatsspoor het
pand (die het in beheer gaf aan de NCSM). De NCSM sloopte en herbouwde
het noordelijke deel, het zuidelijk
deel werd stalling.
Foto ~1908: 100 Herinneringen..., no 62 |
|
Hetzelfde gebouw in 1908 maar
nu met luifel aan de voorkant. De naam is Hotel Dennenhoeve met eigenaar
W. Brands. Voor 10 cent kon men pils of koffie krijgen. De stalling er
achter is nu goed te zien.
Foto 1908: De Bilt en Bilthoven in oude
ansichten deel 1, p 74.
2006:
|
|
De serre van Hotel v/h Brands in 1930.
Zie ook
Hotel Brands bj de Historische Kring D'Oude School in De Bilt.
|
|
|
Bij het spoor omkijkend:
|
De Soestdijkseweg (hier nog Stationsweg) zuidwaards inkijkend. In 1914 is
deze nog op de oude breedte van 3.5 meter en van het Emmaplein is nog
niets te zien.
Foto 1914: De Bilt en Bilthoven in oude ansichten deel 2, no 52.
2006: |
|
Begin jaren 20 naar het
zuiden gezien. Er is meer bebouwing aan het Emmaplein.
Ansichtkaart met poststempel 1924. Uitgave J.H.
Schaefer, Amsterdam. Ook
groot beschikbaar.
|
|
|
1920: Soestdijkseweg oudnr
103 / 1929: Soestdijkseweg oudnr 147, Spoorwegstation Ned. Centr. |
Aangepast op
16-02-2021
Webbeheerder:
Koppellaan 2
|
|